Pinscher, Dobermann pinscher

Hallo!
 
Idag har vi tränat lite på att ställa upp inför den stora dagen på lördag, den inofficiella valputställningen ;)
Det är så svårt så svårt och jag vet inte alls hur jag ska göra men vi har roligt jag och Lupo och det är huvudsaken. Ska bli himla roligt att träffa syskonen med trevliga mattar. Men framförallt Bella och Cabbe <3
Sen är det ju himla bra social träning och miljö träning vilket alltid är nyttigt. Sitta och fika och kolla på söta valpar är inte heller fel. Jag vill mest göra en kul grej och göra något tillsammans med Lupo. Jag struntar helt hur det går och vilken kritik vi får för det är inget utställningshund jag har köpt utan en brukshund som ska arbeta, inte springa på skönhetstävlingar ;) Sen så klart att man vill ha en snygg hund och att den ska följa rasstandard men jag tycker det är himla tråkigt när raser ska delas upp i "bruks", "arbetande" och "utställningsvariant". Jag tycker att det blir fel i prioriteringen i aveln och man tänker bara på att få fram en snygg hund inte vad den är till för eller hur den ser ut eller hur den mår.....
 
I eftermiddags åkte vi ut till Sabine och hennes hund Otis. En mellan pinscher, hane på 3-4år. Kommer inte riktigt ihåg. Vi gick en skogspromenad och Lupo fick vara lös så hade vi Otis och Leika i koppel. Jätte duktig. Sprang inte fram till Otis och lydde mig bra! Skönt å veta att jag kan ha han lös utan att han ska blir jobbig och "störa" de andra hundarna, han har en tendens att bli väldigt intensiv och på.
 
Vi släppte dom på tomten en stund innan vi gick in. Jag hade tänkt ha Lupo i köket men det tyckte inte Otis så dom kom ihop sig lite.... FAN! Men dom fick ligga på var sin plats så det var inte mycket mer än så. Största felet många gör tror jag är att sära på hundar som har skällt på varandra, då om något talar man om att den jäven ska döden dö nästa gång. Nu så gjorde vi inte det utan vi sa till dom att sånt där håller vi inte på med här och det fick dom bara acceptera!
 
 
Till v Otis, Lupo & Leika
 
Nu blir det ensam mamma söker och en kopp te!
Ha de mys!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0