Avel & Hälsa

Jag blir riktigt upprörd och berörd av hur bla utställningen har förändrat våra hundars utseende..., till det sämre på så kort tid. Och ja jag skyller mest på utställning för det är ju den hund som vinner som folk vill avla på och som valpköparna sen köper. Det ser ju jätte proffsigt ut med föräldrar som är champion men hur långt ska det få gå???!
Jag kan skämmas lite när jag diskuterar detta känsliga ämne för jag har själv en perserkatt hemma. Han räknas som huskatt för det finns inga papper på honom och han har en lite längre nos en vad som önskas men hans ögon rinner och under hård ansträngning andas han ganska så häftigt så jag har ju bidragit till skiten jag med!
 
Jag kan bara inte förstå hur man kan tycka att det är okej och ser man verkligen inte hur hunden mår??
Det är samma sak som ärftliga sjukdomar som man avlar på men det ska jag och Bella skriva om längre fram.
Det talas om att domarna har/ska gå någon utbildning och försöka få fram lite friskare hundar men jaa jag tror inte på det förens jag ser att det blir ändring. Men det är bra att det diskuteras så folk får upp ögonen för hur vissa raser verklligen mår.
Mops som inte kan andas, har problem med värme, kan inte alltid föda naturligt samma sak med Engelsk Bulldog, Fransk Bulldog. Taxar med längre ryggar, Blodhunden med mer och hängande päls, Shar Pei, med jätte mycker mer päls och hudveck... Men ska inte dra all över en kam för det finns uppfödare som är medvetna om detta.
 
Vad tycker ni i denna fråga?
Kolla gärna på länken jag har lagt till, då får ni verkligen se hur stor skillnad det är på vissa hundraser.... :(
 
 
https://www.facebook.com/photo.php?v=4740350801155
 
 
Min tokkatt Izze
 
 
Ha det gott i ösregnet!

Kommentarer
Postat av: Denise

Håller med.
Kram

Svar: Kram!
teamellabella.blogg.se

2013-11-01 @ 14:08:46
URL: http://www.dobermania.weebly.com
Postat av: Alex

Haha kul att vi pratade om detta i onsdags, men då hade jag inte läst detta :) såg du dokumentärerna på svt för något halvår sen? De var hemska. De kanske finns kvar på play. Men man får hoppas det finns uppfödare som jobbar för att det ska bli bättre. Kram

Svar: Haha jaa :D Jag såg dom och man blir bara förbannad alltså! Det finns nog fina själar där ute som jobbar för sin älskades ras hälsa <3KRAM
teamellabella.blogg.se

2013-11-08 @ 09:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0