Inkallning

Enda sen Lupo och Cabbe var 8 veckor har vi haft en viss inlärningsmetod när det kommer till inkallning. Vi har begärt ganska mycket av dem.
 
Såhär har det gått till:
 
- Cabbe hit. Endast ropa en gång. Då får han chansen att göra rätt och om han inte kommer då vet han att det kommer kosta honom.
(Om han INTE har kommit har jag gått fram till honom, nypt honom lite och sedan backat och ropat igen) När han sedan kommer fram har jag berömt MASSSAAAAAA!!! Lyft honom, pussat gosar osv(inte alltid godis)... Detta har tagit tid och många gånger har man velat ge upp, men NU märker man verkligen hur bra sätt det har varit.
 
Anledning till att jag tycker detta har varit så bra är för jag vill att det ska räcka med att jag ropar EN gång och inte FEM gånger.. Slipper tjat osv... OCH för att han inte alltid förväntar sig godis när han kommer. Han kommer alltså inte för att han tror att han ska få godis, utan för att han vet att han måste. 
 
Mattes ord -> hans lag.
 
Han ska veta att det jag säger är det som gäller!! och tack vare denna metod har jag fått en hund som lyssnar relativt bättre än mina föregående hundar (Musan & Akilles), där man har fått tjatat mer.
 
Självklart är det så att även Cabbe inte alltid kommer ;) :D haha. 
 
Alla har olika metoder angående detta men jag tycker denna är riktigt grym!! 
Det är alltför många gånger som man ser och hör hundägare behöva ropa 10 gånger innan hunden kommer och det är inte snyggt eller roligt :P Mina ord ska betyda något!! 
 
/// Bellaaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0