Folk alltså!

Var ett tag sedan jag skrev nu och hallå!!!, Bella vart är du?? ;)
 
Har inte hänt så mycket mer än att jag har jobbat och gått promenader... KUL!
Dobermann tidningen har kommit så lite bra läsning har man haft =)
 
Har också fått reda på att tjejen som skriver tidningen kommer att sluta pga en massa skitsnack i ett slutet forum. Himla tråkigt måste jag säga för hon har gjort ett super jobb med tidningen och en tidning vill väl vi alla dobber medlemar ha??!
 
Sen måste jag säga att jag tycker det är tråkigt att hon slutar pga av dessa människor, då får dom som dom vill att hon tar åt sig och kliver åt sidan. Jag förstår att hon gör det för det hade jag nog också gjort men vad betyder dessa människor?! INGENTING! Att dom kastar gojja för något så oväsentligt tyder bara på att dom tar åt sig. SKÄRPNING vi är väl vuxna människor!!!
Jag hoppas i alla fall att hon kommer att fortsätta att skriva tidningen.
 
Och nu när vi ändå är inne på skitsnack spår så måste jag bara få ur mig llite....
I senaste numret av dobermann tidningen så stod det om utskottet för avel och hälsa 2013.
Tyvärr har våran ras drabbats ganska hårt av en hjärtsjukdom kallas DCM, den har funnits i många år men på senaste tiden har den uppmarksammats här i Sverige.
Om ni vill läsa om DCM så kan ni kika här http://dobermannklubben.se/Data/Sites/1/doc/dcmhosdobermann.pdf 
 
De rekommendationer som forskarna, SDK och SKK ger är;
 
-Att vänta med avelsdebut till minst 3 år hos tik och minst 5 år hos hanar.
-Att låta tilltänkta avelsdjur genomgå en DCM-sccrening inom ett år innan parning.
-Att undvika släktskapsparningar.
-Att göra en riskbedömning avseende DCM tillsammans med en helhetsbedömning av avelsdjures förtjänster och brister vid varje enskild parning.
-Att rapportera in dödsfall till rasklubben.
-Att uppfödare just bör prioritera hundar med hög ålder och som är fria från DCM i avelsarbetet
-Att föra register av sccrenade djur och obducerade avelsdjur hjälper uppfödare i sin riskbedömning vid avelsurvalet.
-Att registrera sccreningresultat i hunddata istället för för på rasklubbens hemsida.
 
Visst det låter jätte bra om alla nu kunde hålla det. Jag personligen kan INTE förstå varför vissa mörkar att deras hundar/avkommor har dött i DCM, varför man så innerligt vill hålla kvar i sina linjer FAST att man vet att det finns DCM i släkten och då menar jag mor/far-föräldrar, när man vet att risken är så stor att någon av avkomman kommer att drabbas. Varför man avlar på unga avelsdjur. Jag föder inte själv upp men som uppfödare har man ett jäkla STORT ansvar inte bara mot valpköparna utan mot rasens överlevnad.
 
Det viktigaste just nu vore väl ändå att avla på sunda hundar framför, utställningschampion eller en tävlingshund. Jag vill inte ha en hund som presterar jätte bra i bara några år för att sedan falla ihop och dö???!!!
 
Vem vill uppleva det Bella fick uppleva med hennes älskade bästa vän?, INGEN!
 
Så nu har jag fått skriva av mig lite, bara lite....
 
Idag har vi tagit en härlig promenad så bjuder på lite bilder (igen) :D
 
 
Lite balansövning ;)
 
Ser ni godisen han försöker fånga? ;)

Ha en bra dag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0